Kerstgroet - Reisverslag uit Juba, Soedan van Cees Noordanus - WaarBenJij.nu Kerstgroet - Reisverslag uit Juba, Soedan van Cees Noordanus - WaarBenJij.nu

Kerstgroet

Door: soedacees

Blijf op de hoogte en volg Cees

23 December 2010 | Soedan, Juba

Ver van huis en haard, vanuit een zeer warm Soedan wens ik iedereen hele fijne Kerstdagen en een heel voorspoedig, gelukkig en vooral gezond 2011!

Hier in het zuiden zullen de Christenen dit Kerstfeest ook vieren. Ik heb zelfs al plastic kerstbomen en een opblaas Kerstman gezien. Kerstmis is voor Christenen een tijd van verwachten, het verwachten van een nieuw leven. Dat geldt zeker voor déze Kerst. Eén van de eerste belangrijke gebeurtenissen van het nieuwe jaar zal het referendum zijn. Het referendum beheerst hier momenteel het dagelijks leven.

Bijna 3 miljoen Zuid-Soedanezen hebben zich laten registreren en zijn zo aan een stempas gekomen. Ik las ergens in de vele bulletins dat er tot meer dan drie jaarsalarissen geboden word voor zo’n stempas. Dat is ongeveer 1500 euro! Aan dit bedrag kun je aflezen hoe groot de armoede hier in het zuiden is. Fraude met stempassen pakken ze hier gelukkig wel hard aan. Als ze je pakken voor fraude dan ga je voor lange tijd de bak in – probeer je maar niet voor te stellen hoe het gevangenisleven er hier uitziet.

Men is het er hier in het zuiden over eens dat het anders moet. Het moet dus raar lopen wil men niet voor afscheiding kiezen. De deur naar de vrijheid staat hier op een kier. Het noorden zal zich niet zonder slag of stoot gewonnen geven. Op vele manieren is men al bezig geweest om het referendum te dwarsbomen. Jarenlang heeft het noorden de olie-inkomsten, die uit het zuiden komen, gebruikt voor eigen doeleinden. Het duidelijkst kun je dat hier zien aan de aanwezige infrastructuur, die is nauwelijks aanwezig. Het zijn modderwegen die de ‘steden’ verbinden. Zuid-Soedan is letterlijk en figuurlijk straatarm.

Laten we hopen dat 2011 Soedan – Noord én Zuid - vrede brengt en dat langzaam de welvaart in het zuiden zal toenemen. Dat is hard nodig met een gemiddelde levensverwachting, voor de Zuid-Soedanees, van slechts iets meer dan 40 jaar. Na dik 60 jaar ellende word het tijd voor veranderingen.

Raar dat er op één wereld zoveel werelden kunnen zijn. Goed om even bij stil te staan.

Ik ga mijn kameel ‘Relativeren’ van stal halen en een stukje rijden.

Ik groet jullie allen.

• 23 December 2010 - 17:40

Zeger:

Cees prettige dagen in ieder geval even tijd om je te bezinnen als het nodig zou zijn

groeten Zeger

• 23 December 2010 - 19:10

Arno:

Dag Cees, ook van ons fijne dagen,

Mia en Arno

• 23 December 2010 - 22:48

Bert:

Hoi Cees,

Fijne feestdagen en een gezond 2011 toegewenst vanuit een koud en sneeuwrijk Nederland.

Groet,
    Bert

• 24 December 2010 - 05:32

Jeroen:

En uiteraard een heel fijn verlof in januari

• 24 December 2010 - 07:40

Iris:

hoi Cees,
    Voor jou ook hele fijne dagen al moet je gewoon werken ook denk ik. Straks lekker met verlof, geniet ervan. Veel groetjes vanuit een koud en wit Harderwijk.

Peter& Iris

• 24 December 2010 - 11:08

Ruud Winkel, De:

Cees,
    De beste wensen voor jullie allemaal daar in Soedan en jullie thuisfront. Geniet van je vakantie in januari.

Greetings
    Ruud

• 25 December 2010 - 11:35

Cor:

ja ja zo zie je maar ...de ene mens mag gaan stemmen en doet het niet en de ander ziet zijn kans schoon om met een stembiljet geld te verdienen...<>""stemrecht"" voor een ieder leverd het wat
    op....in NL een rechtse regering....

ik wens jou een mooi Kerstfeest en een gezond en "veilig" 2011....

• 25 December 2010 - 13:18

Evi En Familie:

Beste Cees,
    Wij wensen jou vanuit een winters IJsselstein hele fijne kerstdagen en een groot hart onder de riem. Want zo ver van huis met de kerst is wel net niet niks. Ik ben er al 23 jaar hier en af en toe is het ook nog moeilijk om niet met de hele familie in in Oostenrijk te zijn. Het blift een speciaal moment . Fijne feestdagen en een spetterend 2011, en vooral opassen met vuurwerk(grapje).

Groetjes en het allerbeste
    Evi, Ronald en Kevin

• 27 December 2010 - 14:18

Henk:

Dag Cees,
    Voor een kerstgroet is het te laat, wij zij 11 dagen naar Lanzorote geweest om even wat zonneenergie te tanken.
    Vanf het stobberak wensen we je een prettige jaarwisseling en hopen je snel wer te begroeten.
    De haasjes

• 27 December 2010 - 16:25

Ger:

Hoop dat je de kerstdagen goed bent doorgekomen bij dreaming of a white christmas bij tich graden.
    We wensen je een goede jaarwisseling en lezen je verslagen met veel plezier.
    Ger en Anny